De weg van zaad- en eicel naspelen

Wordt klassikale uitleg saai gevonden? Niet wanneer leerlingen zelf onderdeel zijn van een biologisch proces. Beleven door te doen staat in deze workshop centraal. Kom erachter wat beweging kan doen met het leerrendement van leerlingen!
We voeren tijdens deze workshop een werkvorm uit waarbij jij de rol van de leerling ervaart. Twee grote zeilen met een doorsnede van het mannelijk en vrouwelijk geslachtsorgaan liggen klaar. Leerlingen krijgen bij deze werkvorm een rol als deel van de geslachtsorganen (bijvoorbeeld teelbal, prostaat, eierstok of eileider). Andere leerlingen gaan een route afleggen in de rol van zaadcel of eicel.
Na de eerste uitvoering worden er verschillende gebeurtenissen nagespeeld en worden vragen gesteld. Bijvoorbeeld: wat is de invloed van anticonceptiemiddelen op de verschillende onderdelen? Worden er nog zaadcellen geproduceerd na sterilisatie van de man? Tussen het uitvoeren door bespreken we de randvoorwaarden en verdere mogelijkheden van deze werkvorm. Een afwisselende, goed in te zetten werkvorm die ook inspiratie biedt voor de uitvoering van andere (biologische) processen.

Docent: Gerdien van der Veer (Stedelijk Lyceum Winterswijk)
Doelgroep: docenten biologie, vmbo-tl bovenbouw en havo onderbouw
Ronde: 1